Hotspots Brugge

16 april 2016

Al een paar maanden geleden hadden we besloten om een weekendje weg te gaan. Maar waar naar toe dan? Eigenlijk wilde we wel graag de grens over. Barcelona kwam op ons pad of misschien Berlijn. Toen hoorde ik van vriendinnetjes dat zij weekendjes weg boekte via veilingsites. Dus ik ging ook zoeken. Zo kwam ik op Brugge. Maar echt goede hotels waren het niet. Dus ging ik eens zoeken op booking.com. Het idee voor een weekendje weg was geboren. Waar we ook naar toe gaan, ik koop een boekje van de stad of van het land. Vaak lees ik hem in de auto of het vliegtuig. Dit keer deed ik dat niet. Achteraf ontzettend onhandig, maar zo deden we wel spontaan de stad aan. Als je echt leuke plekjes wil weten in Brugge en waar je niet moet zijn, lees dan deze Blog.

Het begon allemaal in een klein hotelletje. Hotel de Pauw. Toen we daar aan kwamen moesten we eerst aanbellen,voordat we naar binnen konden. We sliepen in een heel klein kamertje helemaal boven in. Met uitzicht op de kerk die elke ochtend vanaf 8 uur begon te luiden. Omdat we toch voor 10 uur moesten ontbijten was dit helemaal geen probleem. Je kon dan even rustig wakker worden en je hoefde geen wekker te zetten. Brugge staat vol met kerken en ik denk dan ook dat elk hotel dit probleem wel heeft. De douche had een goede warme straal en we hadden uitzicht op het kleine parkeerplaatsje waar onze auto voor een klein bedragje per dag veilig achter slot en grendel kon staan. Je liep in 10 minuutjes naar de stad, maar dit is helemaal geen straf want je kijkt je ogen uit in de kleine straatjes met de lieve huisjes. Je krijgt in dit hotel een heerlijk (uitgebreid) ontbijt waarbij de koffie en thee vers voor je worden gemaakt bij binnenkomst. Tevens kun je kiezen of je een eitje bij je ontbijt wil. Deze wordt à la minut gekookt en je kan zelf kiezen hoe hard je hem wil. Lief personeel die alles wel voor je wil doen. Eén nadeel er is geen lift. Ik zou dit hotel dus zeker aanraden. Je vindt dit hotel aan het sint gilleskerkhof

De eerste dag waren we zo gaar van 4.5 uur in de auto zitten dat we het eerste de beste terrasje in de zon op de markt pakte. Dit is de eerste tip die ik jullie wil geven niet doen! We werden er gelijk hard ingeluisd met 10 euro voor een biertje en 11 euro voor een glas wijn die zo groot is dat je daarna dronken naar huis kan. Omdat mijn wijn niet zo snel ging nam vriendlief nog een biertje. Het resultaat 31 euro voor 3 drankjes. Juist daar hadden we van geleerd.

Hierna gingen we een beetje door de stad struinen en bekeken veel menukaarten. Wat ons opviel is dat er echt mega veel Italiaanse restaurants zijn die allemaal hetzelfde serveren. Ook restaurantjes met gewoon "normale" gerechten op de kaart waren echt ontzettend duur. Als we dan naar binnen gluurden zag het er donker en niet gezellig uit. We werden niet gelijk enthousiast. Na ongeveer een 1 uur door de stad te hebben gelopen vonden we een klein hamburgertentje die betaalbaar was en er ook leuk uit zag. Bij Burger&Burger kun je voor een betaalbare prijs (15 euro) een goede maaltijd krijgen. We namen als voorgerecht pittige kipstukjes met eigen gemaakte BBQ saus. We dachten gelijk als dit de toon zet voor de rest dan komt het wel goed. De kip was mals, de huid krokant en BBQ saus heerlijk zoet, maar niet te. En het zetten de toon, want de hamburgers zijn mals en de bacon was knapperig gebakken. Je krijgt er een heerlijke frisse salade bij en de frietjes zijn goed doorbakken. De steak was medium gebakken i.p.v. rare maar dat lag denk ik meer aan de taalbarrière dan aan de keuken. Ze hebben er ook voor de vegetariërs een aanbod en de aankleding is heel gezellig. De bediening moest het geloof ik nog een beetje leren, maar wij hebben genoten. Je vindt Burger&Burger in de Philipstockstraat.

Op zaterdag gingen we de stad verkennen. Weer zonder google maps en toen kwamen we er achter hoe groot Brugge eigenlijk is. We vonden een winkeltje waar ze vaten whiskey verkochten, midden in de winkelstraat. Toen ons om 10 uur 's ochtends werd gevraagd of we wilde proeven hebben we over geslagen maar het was een leuk gezicht. Maar ook de vele chocoladewinkeltjes en bierwinkeltjes mogen niet ontbreken in het straatbeeld. Om de 5 meter vind je wel één van deze winkeltjes. Na de hele binnenstad te hebben gezien en diverse winkeltjes hebben bezocht(vooral kookwinkeltjes) werd het tijd voor koffie(& in mijn geval thee). We kwamen terecht bij Aux Merveilleux op de Eiermarkt. Het zit pontificaal op de hoek en je kan het niet missen. Je krijgt een hele pot thee voor 4 euro en je kan heerlijke macaron gevulde gebakjes uitzoeken die omwikkeld en gevuld zijn met botercrème. Ze hebben meerder smaken, zoals witte chocolade, koffie, Karamel of de originele met melkchocolade. De eigenaar van Merveilleux heeft dit gebakje uitgevonden en heeft er zelfs prijzen mee gewonnen. Naast het heerlijke gebakje is het schitterende interieur ook zeker een stop waardig.

Voor de lunch gingen we even borrelen aan het water. Ik raad je aan om even wat verder de stad uit te lopen. Hier zijn de barretjes en restaurantjes net iets goedkoper. Wij kwamen terecht bij Punta Est op de Predikherenrei.  Een hippe tent die niet te veel rekent voor een biertje en kleine borrelhapjes serveert. Niet zo geschikt om te lunchen of te dineren, maar wel om een borrel stop te maken. 's Middags waren we toe aan echte Bruggse wafels. Maar ik zou ik niet zijn, als dat niet weer even anders moest dan anders. Dus toen ik deze wafels op een stokje zag, waarbij je zelf je topping mag kiezen ( ik koos witte chocolade en pistachenootjes) moest er één gekocht worden. Je vindt dit winkeltje in de Breidelstraat. Een zijstraat van de markt.

's Avonds moest er natuurlijk weer gegeten worden en nu hadden we ons eerst maar een beetje verdiept op tripadvisor. Eén van de restaurants die we wilde bezoeken had om 15 uur geen plek meer en dus besloten we maar weer gewoon op de bonnefooi te gaan. Dit bracht ons bij ik denk één van de beste restaurants waar we ooit gegeten hebben. Zo jammer dat de Twijfelaar geen dochterbedrijf in Groningen heeft, want dan kwamen we er elke week. Het interieur maakt het dat je graag in dit restaurant eet. Ze hebben hun restaurant zo gemaakt dat de kunst die er hangt van kunstenaars uit de omgeving opgenomen worden in het interieur. In de wc vind je zelfs een lange gekleurde stenen tekkel die gewoon te koop. Het concept van dit restaurant is anders dan dat van andere restaurants. Zo zit de menukaart in een LP hoes en is het plafond groen belicht. Het is een klein restaurantje die door hele jonge mensen wordt gerund. De menukaart is eenvoudig, maar het eten is meer dan goed. Ook hebben ze veel verstand van wijnen en raden ze wijnen aan bij gerechten. Wij bestelden samen een tapasbord om te delen. Zo zie je een tapasbord niet vaak. Rijkelijk gevuld met scherpe noten, garnalenkroketjes, karamelpopcorn, mozzarella, zongedroogde tomaten, worst, knapperige stokjes met kruiden, kaas en kleine augurkjes. Zo mooi opgemaakt dat je er bijna niet van durft te eten. Bij het hoofdgerecht hebben we nauwelijks gepraat. Het eten was zo lekker dat we daar stilzwijgend van hebben genoten. Het vlees was mals (ik een biefstuk vriend een rib eye) en de saus die werd geserveerd was precies goed, niet te zout, niet te vloeibaar. Als we dan één kritiek punt mogen geven dan hadden de frietjes naar onze mening iets verder mogen worden door gebakken.  Dit keer nam ik een toetje en die zorgde ervoor dat dit restaurant op mijn favoriete lijst komt. Er zaten namelijk knettervlokken in. Die gaan knetteren in je mond. Ook het toetje was weer bijzonder mooi opgemaakt. Bij de koffie kregen heerlijke chocolaatjes en bij de rekening van die zure beertjes waar ik zo gek op ben. Als je in Brugge bent moet je zeker dit restaurant niet voorbijlopen. Je vindt de twijfelaar in de Eekhoutstraat